یکشنبه، دی ۲۵، ۱۳۸۴

سفر به تبریز


سلام به همگی.
چند روزی رفته بودم مسافرت به شهر همیشه ترک تبریز ! خوب آخرین سالی که به این شهر سفر کرده بودم سال 81 بود .شهر نسبت به 3 سال پیش کمی تغییر کرده بود و کاملا مشخص بود که ساخت و ساز رونق خوبی داره.

خوب نمی دونم به تبریز سفر کردید یا نه؟! ولی این شهر نسبت به شهر های همیشه ترک دیگه مثله اردبیل و سرعین و … تفاوت های اساسی داره. خوب من می خوام تو این پست کمی در مورد خصوصیات این مردم همیشه ترک و کمی هم در مورد وضعیت و قوانین منحصر به فرد این شهر براتون بنویسم!!

خوب یکی از خصوصیات تبریزیهای همیشه ترک که با بقیه شهرستان های دیگه هیچ فرقی نمی کنه اینه که نسبت به کسانی که از تهران اومدن حساسیت نشون می دن و انگار که باباشون رو تو کشتی ولی خوب درجه این حساسیت کمی زیاد هستش به طوری که فقط کافی موقع خریدن یک جنس یا سوار شدن تو تاکسی فارسی حرف بزنی !! قیمت ها دو برابر میشه!! و جالب تر از اون اینه که تبدیل به عرف شده یعنی اگه بخواهی از ولیعصر تبریز به سمت چهارراه آبرسان!! بری کرایه معمولی که نفری 200 تومن هستش تبدیل می شه به 400 تومن و زمانی که می گی چرا زیاد می گیری برمی گرده به بهت می گه خوب معلومه چون از تهران اومدی!!!!!!!!! یعنی به طور معمول اگه از تهران بری چوب تو ماحتت گرامی می کنن اونم بدون هیچ تعارفی !!
در مورد اتوبوس های واحد این شهر بنویسم تا کمی به تفاوت این شهر با ابر شهری مثله تهران پی ببرید.
اتوبوس های واحد این شهر وقتی به میدون نزدیک می شن برای سوار کردن و پیاده کردن مسافر وسط میدون نگه می دارن !!! شاید باورتون نشه !! حقم دارید آخه منی که خودم این صحنه ها رو دیدم هنوز باورم نمیشه چه برسه به شما دوستان !!
این تبریزی های همیشه ترک همشون چند تا خصوصیت دارند که عمومی هستش یعنی امکان نداره شما یک نفر رو پیدا کنید که این خصوصیت بارز رو نداشته باشه.
یکی از همین خصوصیت های بارز اینه که فکر می کنن لایه اوزون پاره شده و اینا از اون بالا افتادن پائین !! خودشون رو خوب تحویل میگیرن!!
در مورد صحبت کردن و لهجه تبریزی هم که فکر می کنم شنیدید خودتون .چنان کلمه رو کش دار می گن که پیتزا انقدر کش نمیاد!!

اگه دنبال کار پر درآمد و بدون دردسری می گردید پیشنهاد میکنم برید تبریز و یک سالن آرایش افتتاح کنید و 4-5 تا هم آرایشگر بزارید اونجا و فقط پول پارو کنید. خوب شاید بگید چرا؟
خوب این دختر ها و خانم های تبریزی از خود راضی همیشه نصفه روز رو داخل این سالن های آرایش می گذرونن!!
من طبق یک پروژه تحقیقاتی متوجه این قضیه شدم که چرا انقدر اینا می رن آرایشگاه و تا دلتون بخواد آرایش می کنن !
عمده ترین عامل هواست!! چون هوای تبریز برخلاف تهران سرد هستش البته سرد که چه عرض کنم وقتی می ائید بیرون منجمد می شید و یه تیکه یخ می رسید تو خونه !
خوب این خانم ها می شینن خونه و همگی هم کانال های مزخرف ترکیه رو می بینن و بعد که نمی تونن برن بیرون بهترین کار رو می کنن از شوهر بیچاره پول بی زبون رو می گیرن و به سمت آرایشگاه حرکت می کنن !! و جالب تر از اون اینه که وقتی شوهر بدبخت اعتراض می کنه!! می گن که امشب پیش من نخواب!!!
جالب تر از اون نحوه آرایش کردن اون هاست که براتون تشریح کنم
چنان کرم پودر میزنن که تمام چاله چوله ها و منافذ و لک های پوستشون پنهان می شه ! برای اینکه مژه هاشون بلندتر به نظر بیاد چنان ریمل می زنن که بیاو ببین! جالب مدادکشیدنشون هستش ! برای اینکه چشم هاشون کمی حالت کشیده پیدا کنه یک بزرگراه تو صورتشون پیاده می کنن ! چنان ماتیک میزنن که وقتی نگاه می کنی یک لب برامده و پر خون می بینی ! خلاصه وقتی با این وضع می رسن خونه ! شوهر بدبخت با یه جیغ از خانم پذیرایی می کنه و تا ده دقیقه فکر می کنه که غریبه اومده کنارش دراز کشیده !!

حالا جالب اینجاست بدونید که جمعه ها تمامی مغازه ها و پاساژها و فروشگاه ها تعطیله!! و تو روز های دیگه هم تا ساعت 9 صبح خر تو خیابون پر نمی زنه و تازه از10 به بعد یواش یواش زندگی تو این شهر شروع می شه.
حالا تو تهران مردم شب و روزشون مشخص نیست و اگه 2 نصفه شب بیایی بیرون انگار روزه !! و شهر همیشه زنده هستش و مردم انقدر گرفتارن و مشکل وقت دارن که یادشون می ره توالت برن!! چه برسه به اینکه وقتشون رو تو آرایشگاه بگذرونن.

اما بریم سراغ شیرینی و شکلات .
باور کنید عاشق شیرینی و شکلات هستن و براشون حتی از کاندوم شب هم واجبتر همین شیرینی و شکلات هستش.
اگه نگاه کنید به همین شکلات هایی که تو تهران هم هستش همش ساخت تبریزه!! .شرکت آیدین ! شرکت شیرین عسل و آناتا!و.... خلاصه از شیرینی ها هم که قرابیه از همه گرون تر هستش .
ناقابل کیلویی 5200 تومن!! از شیرینی فروشی های خوبش هم می شه به تشریفات و عسل اشاره کرد.
خلاصه از نون شب واجب تر همین شیرینی و شکلات هستش .

اما بریم سراغ لباس.
هر کدوم از خانم های تهرانی که ادعاش می شه من لباس های مجلسی شیکی دارم پاشه بره تبریز و تو یکی از مجالس اونا شرکت کنه تا ببینه دنیا دسته کی هستش!!!

اما شکل و شمایل آقایون تو این شهر یکسان هستش.
لباس های یه شکل !! موهای یه وری زده یا به سمت بالا شونه شده و کفش چرمی دست ساز!! و...
خلاصه تو این شهر اگه بری انگار نه انگار تو ایران هستی.اطلاعات سیاسی در حد فقر!! اصلا توجه ندارن .تواین چند روزی که بودم یادم رفته بود رئیس جمهورمون کی هستش!!

دلم واستون بگه که تنها جائی که شبیه تهران هستش ولیعصر تبریزه !! و از شهرک های خوبش می تونم به شهرک زعفرانیه و میرداماد اشاره کنم .

از مراکز خرید لباس می تونم به برج سفید و اسکان اشاره کنم . اما حواستون باشه پول خون باباشون رو ازتون نگیرن .

اما چند جای مهم هستش که می تونی از اونجا به هر جای تبریز بری . یکی معاینه !! یکی چار راه آبرسان و میدون ساعت هستش.!
اما جونم واستون بگه که این شهر ترافیک نداره و هوای خوبی داره . و اصلا ترافیک برای مردم این شهر قشنگ !! تعریف نشده هستش. .
خوب شب همتون بخیر و
همیشه شاد.